Allmänna Villkor
2024-07-09
-
DEFINITIONER
Avtal: Dessa allmänna villkor samt övriga skriftliga handlingar, inkluderat men inte begränsat till Tjänsteavtalet.Tjänsteavtal: Den handling som undertecknas och innehåller specifika villkor för Tjänst, vilket inkluderar eventuell bindningstid för Tjänst även kallat Avtalsperiod.
Kund: Den juridiska person med vilken Frontdesk Nordic AB, 556907-3256 har ingått Avtal. Tjänst: Den/de av Frontdesk tillhandahållna Tjänsten/Tjänsterna.
Särskild Utrustning: Utrustning som krävs för nyttjande av Tjänst. Beskrivningen omfattar bl.a. bredbandsanslutning och kontorsnätverk. Krav på den särskilda utrustningen framgår av Tjänsteavtalet. Särskild Utrustning ingår inte i Tjänst.
Produkter: Produkter som krävs för nyttjande av Tjänst. Beskrivningen omfattar bl.a. Telefoner, ATA-boxar, terminaler och andra produkter som säljs av Frontdesk och konkurrenter till Frontdesk. Produkter ingår inte i Tjänst. Vid köp av produkter från Frontdesk träffas ett särskilt avtal mellan Kund och Frontdesk.
SLA-Avtal: Frontdesk Service Level Agreement.
- ALLMÄNT
2.1 Frontdesk allmänna villkor reglerar den/de av Frontdesk enligt Avtalet tillhandahållna Tjänsten/Tjänsterna till juridisk person. Dessa allmänna villkor utgör del av det Avtal som träffats mellan Frontdesk och Kund. Om inte annat avtalats gäller i första hand de specifika villkor som parterna har överenskommit i Tjänsteavtalet, i andra hand dessa allmänna villkor.
2.2 Avtal skall anses ingånget när Frontdesk erhållit av Kund undertecknat Avtal, godkänd kreditprövning samt, om så avtalats, erlagd deposition. - BESKRIVNING AV TJÄNST
3.1 Tjänst omfattar telefonitjänster samt rätten att nyttja andra kommunikationstjänster.
3.2 För att kunna nyttja Tjänst krävs att Kund har tillgång till Särskild Utrustning och Produkter.
3.3 Frontdesk avser att kontinuerligt utveckla, uppdatera och förnya Tjänst med syfte att förbättra Kunds upplevelse och nyttjande av Tjänst, uppfylla Kunds behov och/eller följa marknadstrender. - KUNDENS ÅTAGANDEN OCH ANSVAR
4.1 Kund ansvarar för att denne har för Tjänst nödvändig Särskild Utrustning och Produkter på sätt som angivits i Tjänsteavtalet. Kund ansvarar också för alla kostnader hänförliga till drift och inköp av Särskild Utrustning och Produkter.
4.2 Till Tjänst får endast anslutas sådan Särskild Utrustning och sådana Produkter som uppfyller de krav som föreskrivs i lag, föreskrift eller teknisk standard.
4.3 Kund ansvarar för förvaring av Frontdesk utlämnade lösenord, koder, identiteter, eller liknande förvaras och används på ett betryggande sätt och i enlighet med gällande dataskyddsregler.
4.4 Kund ansvarar för att Tjänst används i enlighet med Avtal och på ett ansvarsfullt och lagenligt vis. Skulle någon form av överträdelse komma till Kunds kännedom är Kund skyldig att omedelbart vidta åtgärder om rättelse och informera Frontdesk om överträdelsen. Frontdesk reserverar sig rätten att debitera Kund kostnaden för av Frontdesk utförd åtgärd till följd av missbruk av Tjänst.
4.5 Kund äger inte i något fall rätt att söka obehörig åtkomst till anslutna nät- och datorresurser avseende såväl Frontdesk nät som annans, obehörigen använda, förstöra eller förvanska information i Frontdesk nät eller anslutna nät. Kund får inte ta del av eller utnyttja utomstående vidarebefordrad information.
4.6 Kund är skyldig att skriftligen meddela namn-, adress och nummerändring till Frontdesk. Om Kund inte gör anmälan snarast och Kunds anslutning till Frontdesks nät nyttjas obehörigen av annan är Kund skyldig att ersätta Frontdesk för användningen.
4.7 Vid val av Ping Mobile Unlimited tillhandahålls användare med obegränsad datatrafik. För att säkerställa en rättvis användning av nätverksresurser och för att undvika överdriven användning som kan påverka andra användares upplevelse, tillämpas en Fair Usage Policy (FUP) för datatrafik med en månatlig datagräns på 300GB per Mobile licens. - AVGIFTER, BINDNINGSTID OCH BETALNING
5.1 Om inte annat avtalats utgår avgifter enligt Frontdesk vid var tid gällande prislista för Tjänst. Avgifter kan bestå av rörliga- och/eller fasta avgifter, eventuell engångsavgift så som frakt, faktureringsavgift samt öppningsavgift. Samtliga avgifter är exklusive mervärdesskatt, övriga skatter och offentliga pålagor.
5.2 Nyttjas Tjänst på ett otillbörligt sätt och/eller med oskäligt bruk har Frontdesk rätt att fakturera Kund en tilläggsavgift utöver gällande prislista för Tjänst. 5.2 Avgiftsändringar skall på lämpligt sätt meddelas senast 30 dagar i förväg.
5.3 Fakturering sker i efterskott och förfallodagen inträffar 30 dagar efter faktureringstillfället om inget annat avtalats. Ränta utgår i enlighet med Räntelag (1975:635). Kostnader för påminnelser och inkasso debiteras i enlighet med Lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.
5.4 Frontdesk har rätt att under avtalstiden begära förskottsbetalning eller att Kunden ställer säkerhet för Avtalets fullgörande om det till följd av kreditprövning framstår som befogat. Ränta utgår inte på förskotterat belopp. Frontdesk har vidare rätt att ur förskotterat belopp eller ställd säkerhet tillgodogöra sig belopp motsvarande sina förfallna fordringar.
5.5 Om dotterbolag till Kund, företag inom Kunds koncern och/eller företag inom kooperativ avropar Tjänst inom ramen för detta Avtal är Kund slutgiltigt betalningsskyldig för all användning.
5.6 Om Kund inte kan nyttja beställd Tjänst på grund av omständigheter som kan hänföras till Kund eller omständighet utanför Frontdesks kontroll, skall detta inte befria Kund från skyldighet att erlägga tillämpliga avgifter. - DRIFTSÄTTNING
6.1 Bindningstid av tjänst börja gälla från driftsättningsdatum. Driftsättning ska ske inom sexton (16) veckor från dagen då Avtalet undertecknades, om inte annan tidpunkt för Driftsättning har särskilt avtalats. Kunden förbinder sig att i god tid tillhandahålla Frontdesk information och vidta åtgärder, som Frontdesk efterfrågar/instruerar för att Driftsättning ska kunna ske som planerat. - LEVERANS
7.1 Vid försening av leverans, som beror på Kund eller på någon omständighet för vilken Kund är ansvarig, har Frontdesk rätt att fakturera Kund för samtliga eventuella kostnader med anledning av förseningen. Om sådan försening uppgår till minst sex (6) månader har Frontdesk därutöver rätt att fakturera det totala ordervärdet avseende tjänsterna Ping RAM och Ping Switch varpå Tjänst upphör att gälla. - ROAMING
8.1 Roamingtrafik inom EU utgår från motsvarande inhemska priser. I enlighet med EU reglering No 531/2012 skall volymen roamingtrafik motsvara skäligt bruk där följande scenarion kvalificeras som missbruk:• Obetydligt inhemskt trafik i jämförelse med roamingtrafik• Betydlig inaktivitet av givet simkort i inhemska landet där majoritet, eller exklusivt, nyttjande är roamingtrafik• Sekventiell teckning och nyttjande av multipla simkort av enskild användare vid roamingVolymen dataroaming är begränsad till datamängden i användarens inhemska surfpaket för tillhörande licens där skälig förbrukning beräknas enligt följande formel: (Pris för licens och tillhörande datapaket/wholesale pris)*2.
8.2 Om kund missbrukar roaming i enlighet med punkt 8.1 förbehåller sig Frontdesk rätten att fakturera pålägg för förbrukad roamingtrafik i enlighet med EU reglering No 531/2012. - KUNDUPPGIFTER
9.1 Frontdesk registrerar, vid avtalets ingående, Kunds bolagsuppgifter och användares personuppgifter för att Kund skall kunna utnyttja Tjänst och Frontdesk skall kunna uppfylla sina åtaganden enligt detta Avtal.
9.2 Frontdesk äger rätt att lämna ut Kunds namn, adress, telefonnummer och internetadress till företag som tillhandahåller nummerupplysningstjänster om Kund ej begärt att uppgiften skall skyddas. - SERVICE OCH UNDERHÅLL
10.1 Om inte annat avtalats (se särskilt SLA-Avtal), är Frontdesk support tillgänglig för support vardagar 07.00-18.00. - ÄNDRINGAR
11.1 Frontdesk äger rätten att ändra dessa allmänna villkor och/ eller företaga ändringar av del i Tjänst utan att i förväg inhämta Kunds godkännande i syfte i att uppfylla punkt 3.3.
11.2 I det fall Frontdesk avser ändra dessa allmänna villkor och/ eller företaga ändringar av Tjänsten och om ändringen är till nackdel för Kund och/eller nackdelen är väsentlig, ska meddelande om ändring tillsändas Kund senast 30 dagar innan ändringen träder i kraft. - UPPSÄGNING
12.1 Avtal ska sägas upp senast 3 månader före utgången av den inledande Avtalsperioden. Efter den inledande Avtalsperioden löper Avtal tillsvidare med 3 månaders uppsägningstid. Ett Avtal som löper tillsvidare sägs upp till slutet av innevarande kalendermånad. Sägs Avtal upp under Avtalsperioden har Frontdesk rätt att slutdebitera Kund för kvarvarande Avtalsperiod. Om Kunden vid något tillfälle under Avtalsperioden inaktiverar en användare från en aktiv licens, ska licensen fortsatt debiteras i enlighet med det antal licenser som avtalats vid Avtalets ingående. Om kund vid något tillfälle under Avtalsperioden skulle portera/flytta ut sina mobilnummer, fastnätsnummer och nummerserier till annan operatör, äger Frontdesk rättigheten att debitera en fast avgift per Ping Mobile/Flexible licens i slutfaktura. Avgiften är tvåhundra (200) kr (exkl. moms) per abonnemang och kalendermånad och följer avtalstiden på Ping RAM och Ping Switch.
12.2 Uppsägning skall ske skriftligen.12.3 Om Avtal upphör att gälla upphör också all rätt för Kund att använda Tjänst.
12.4 Frontdesk förbehåller sig rätten att med 30 dagars varsel upphöra med tillhandahållande av del i Tjänst. Detta gäller även under den inledande avtalsperioden. Tjänst skall i högsta möjliga mån ersättas av annan tjänst med liknande funktionalitet och kvalité.
12.5 Om Frontdesk tillhandahåller Kund reserverade nummer som Kund ej nyttjar, betalar för eller ej har beställt i form utav guldnummer har Frontdesk återtaganderätt. Kund kompenseras inte härför. - OPERATÖR
13.1 Över tid kan valet av Operatör eller växelplattform behöva utvärderas, till följd av t.ex. förändringar i Operatörens eller växelplattformens tjänsteutbud, prisändringar eller av andra skäl. Frontdesk har rätt att under avtalstiden, för Kundens räkning, byta ut den befintliga Operatören och/eller växelplattformen till en annan. Byte av Operatör får ske endast under förutsättning att sådant byte inte innebär uppenbar skada för Kunden.
13.2 Parterna är överens om att de nät som tillhandahålls av Telia, Tre, Tele2 och Telenor är fullt utbytbara och att byte mellan en Operatör i ett av de angivna näten till ett annan Operatör i ett av de angivna näten aldrig innebär uppenbar skada för Kunden. Kunden godkänner att Frontdesk hanterar administration avseende byte av Operatör eller växelplattform, och åtar sig att underteckna nödvändiga handlingar, inklusive fullmakter, i syfte att möjliggöra ett sådant byte om Frontdesk begär det. - AVSTÄNGNING OCH HÄVNING
14.1 Frontdesk äger rätt att med omedelbar verkan stänga av Tjänst och/eller häva Avtal, utan återbetalningsskyldighet av Kunds innestående medel och erlagda avgifter alternativt genom att slutfakturera Kund för tid fram till Avtalsperiodens slut om:– Kund utnyttjat Tjänst på ett otillbörligt sätt eller annat handlande som medfört att avsevärd olägenhet uppstått för Frontdesk, Frontdesk system och därmed sammankopplade system, övriga kunder eller tredje man.– Kund trots påminnelse ej erlagt avgifter inom angiven tid eller på annat sätt gjort sig skyldig till ett avtalsbrott som är väsentligt.– Kund efter förnyad kreditprövning anses ha otillräcklig kreditvärdighet.Om möjligt skall Kund meddelas skriftligen i 30 dagar i förväg om avstängning av Tjänst och/eller hävning av Avtal. Anledning till avstängning skall specificeras samt, om applicerbart, åtgärd och tidsram för Kund att åtgärda sagda anledning.
14.2 Om det krävs på grund utav säkerhetsskäl, funktionalitet av nätviktiga samhällsfunktioner eller av hänsyn till skydd för tredje part kan Frontdesk stänga ner Tjänst utan att i förväg informera Kund. Kund skall informeras omedelbart vid avstängning.
14.3 För det fall att Kund är i dröjsmål med betalning i mer än 20 dagar, trots skriftliga påminnelser, eller om Kunds skuld till Frontdesk överstiger lagd säkerhet i enlighet med 5.4 har Frontdesk rätt att stänga av Kund från vidare användning av Tjänst till dess full betalning erlagts. Kund uppmanas skriftligen att betala. I det fall Kunds dröjsmål beror på felinvändningar från Kund kan Kund utfärda en bankgaranti till förmån för Frontdesk på ett belopp motsvarande förfallen fordran till Frontdesk. Utfärdandet av sådan bankgaranti möjliggör fortsatt användning av Tjänst i väntan på att felansvaret avgörs. - ANSVAR
15.1 I SLA-Avtal anges bestämmelser för om hur fel åtgärdas samt den tillgänglighet Frontdesk erbjuder till Kund.
15.2 Vid Fel i Tjänst som faller inom Frontdesk ansvarsområde har Kund rätt till prisavdrag. Sådant prisavdrag görs med belopp motsvarande den obrukbara Tjänstens fasta avgift räknat för den tid Felet varat från och med Felet anmäldes till Frontdesk. Ersättning enligt denna punkt tillämpas ej om Kund har tecknat separat SLA-Avtal.
15.3 Frontdesk ansvar för fel som uppstår i Frontdesk system samt Frontdesk egna kopplingar mot internet, publika mobila och fasta telenätet. Frontdesk ansvarar inte för fel som definierats som begränsade i SLA-Avtal. Fel som uppstår till följd av problem i mobilnätet, mellan kunders IP-nät, i kundplacerad växel eller på publika internet ligger utanför Frontdesk ansvarsområde. Frontdesk ansvarar ej heller för fel i Särskild Utrustning och Produkter eller fel i Tjänst till följd av fel eller störning i Särskild Utrustning eller Produkter.
15.4 Frontdesk ska inte vara ansvarig gentemot Kunden enligt detta Avtal för avbrott i verksamheten eller för indirekta, särskilda skador eller följdskador av något slag, inklusive men inte begränsat till; förlust till följd av att Tjänst inte kunnat användas på avsett sätt, förlorad vinst, förlorade besparingar eller omsättning eller förlust av data. Frontdesks maximala sammanlagda ansvar gentemot Kunden för Tjänsten ska inte överstiga summan av de avgifter som Kunden betalat enligt Avtalet till Frontdesk för Tjänsterna under de tolv (12) månader som föregår Kundens krav.
15.5 Frontdesk är inte ersättningsskyldigt för de fall behörig eller obehörig gör intrång i Kunds datorresurser och skaffar tillgång till, förstör, eller förvanskar information. Frontdesk ansvarar inte för de påföljder som uppkommer då tredje man använt Kunds kod, lösenord, identitet eller liknande.
15.6 Om skada uppkommer så åligger det Kund att begränsa denna. Frontdesk ansvarar inte för skada som kunnat begränsas av Kund.
15.7 Vardera Part förlorar sin rätt att kräva skadestånd enligt Avtalet, om Parten inte underrättar den andra Parten skriftligen om kravet inom 30 dagar efter det att den omständighet som föranlett kravet upptäckts eller bort upptäckas. Part skall vara befriad från skadestånd och andra påföljder om fullgörandet av visst åtagande förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som Part inte rimligen kunnat råda över eller förutse.
15.8 Anmälan avseende fel och dröjsmål ska ske omgående och bekräftas av Frontdesk. Utebliven anmälan medför att felet/dröjsmålet inte kan göras gällande gentemot Frontdesk.
15.9 Parterna är överens om att kompensation enligt detta Avtal utsläcker rätt till skadestånd och/eller ytterligare prisavdrag som inte omnämnts i punkt 15.2 och/eller i enlighet med SLA.
15.10 Kund är införstådd med att Frontdesk kan komma att överlåta rättigheter och skyldigheter enligt Avtal på andra bolag.
15.11 Avtalet är pantsatt till Svea Bank AB. Betalning av fordringar av vad slag det än må vara som grundar sig på detta avtal kan endast göras till Svea Bank AB och till de konton som Svea Bank AB anvisar.
15.12 Inget i detta Avtal begränsar Frontdesks ansvar för:
a) dödsfall eller personskada som orsakas av Frontdesks vårdslöshet,
b) svek eller avsiktligt vilseledande,
c) ansvar som inte kan begränsas enligt tillämplig lag. -
TVIST
16.1 Svensk rätt skall äga tillämpning på detta Avtal.
16.2 Utifall Parterna ej kan enas utom rätta skall tvist i anledning av detta Avtal avgöras vid svensk domstol varav tingsrätten i Göteborg skall vara första instans.
16.3 Anspråk med anledning av detta Avtal skall, för att kunna göras gällande, framställas skriftligen senast 30 dagar efter det att part erhållit kännedom eller borde ha erhållit kännedom om grunden för kravet. Om anspråk inte framställs i rätt tid upphör rätten att göra kravet gällande. - LAGEN OM ELEKTRONISK KOMMUNIKATION
17.1 Om kunden anses vara mikroföretag, litet (små) företag eller organisation som drivs utan vinstsyfte enligt 1 kap. 7 § lagen (2022:482) om elektronisk kommunikation (”LEK”) samtycker Kunden genom ingående av Avtalet att följande bestämmelser frångås och att de därmed inte ska vara tillämpliga på avtalet:
17.2 7 kap. 1 § LEK, 2 kap. 2 § lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler och i 22 a marknadsföringslagen (2008:486), avseende information som ska tillhandahållas innan avtal ingås;
17.3 7 kap. 8-9 §§ LEK, avseende maximal bindningstid på 24 månader; samt
17.4 7 kap 26 1 st. och 27 §§ LEK, avseende paketerbjudanden.